Se tulkintani, että turvapaikanhakijanaiset tuovat tullessaan Suomeen sekä oman uskontonsa ,kulttuurinsa (tapoineen, arvoineen ja normeineen) että yhteiskuntansa (virallisine lakeineen ja sääntöineen) on nyt pannut miettimään, miten suhtautua naisten asemaan Lähi-Idässä (joka asema ei tietenkään ole yksi ja yhtenäinen edes yhdessä maassa.) Siihen hätään ilmestyi tänään hesarissa feministi Mona Eltahawyn haastattelu "Egyptiläis-amerikkalainen kirjailija: "Nimeä yksi arabimaa, niin luettelen, miten naisia siellä sorretaan.""
Hän on asunut Lähi-Idässä Egyptissä ja Saudi-Arabiassa. Nykyisin hän on Yhdysvaltain kansalainen.
Muutama asia, joita täytyy ryhtyä mietiskelemään.
Tahririn aukiolla mieltään osoittaneet naiset kokivat väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua niin poliisin kuin miespuolisten mielenosoittajien taholta. Sanoo Eltahawy.
Naisvihasta ollaan lännessä hiljaa muun muassa siksi, että
- se antaa aseita länsimaiden äärioikeiston ja rasistien käsiin
- avarakatseiset länkkärit haluavat ymmärtää ja kunnioittaa vieraita kulttuureita (, josta seuraa kulttuurirelativismi)
- lännen vasemmisto (ja feministit?) on laiska puolustamaan musliminaiten oikeuksia
Toisaalta
- YK:n vuoden 2013 raportin mukaan egyptiläisnaisista 99,3 % on häiritty seksuaalisesti
- sukuelimet on silvottu noin 90 prosentilla egyptiläisistä tytöistä ja naisista
Eltahawayn oma huivin -hijabin - pito loppui kahdeksan vuoden yrityksen jälkeen. Huivi ei suojellut ahdistelulta, mutta miellytti vanhempia. Huivista luopumisesta seurasi syyllisyydentunto,
Vastuu seksuaalisestaa ahdistelusta asetetaan naisille, joiden katsotaan houkuttelevan miehiä. Ahdistelun hyväksyntä ajaa naiset kotiin.
E:n mukaan naisten oikeudet eivät saa riippua kulttuurista ja uskonnosta (ei siis kulttuurirelativismia).
Eikä huivi hänen mukaansa ole naisen oma valinta (tästähän musliminaisilla on keskenäänkin vastakkaisia käsityksiä.)
E on kirjoittanut kirjan "Headscarves and Hymnes - Why the Middle East needs sexual revolution). Taidan laittaa lukulistalle.
Muistelen viime vuosisataa ja hankaluuksia, jotka Suomessa liittyivät naisten asemasta käytyyn keskusteluun. Kaksi keskeistä toistuvaa argumenttia olivat: eivät kaikki miehet JA mutta kyllä naisetkin miehiä.
No voin nyt sitten todeta lopuksi tässä, että eivät tietenkään kaikki miehet ... eivät Lähi-Idässäkään. Eikä kaikki naiset...eivät Suomessakaan. Sukupuoli on siitä huolimatta yksi keskeinen ihmisen asemaa määrittävistä tekijöistä. Meillä ja muualla.
torstaina, huhtikuuta 14, 2016
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti