torstaina, elokuuta 14, 2014

Muistiinpanoja

Aamulenkillä koirien kanssa komen kylätutkimuksen teemaa pyöri mielessä

1. Kyläkoulujen lakkauttamisen  seurauksena kylän koululaisten koulumatka pitkittyy ja mutkistuu. Tähän mennessä keskusteluihin aiheesta tässä tutkimuksessa on osallistuneet aikuiset, jotka sanovat, että
- koulumatkaan käytettävä aika on pitkä, usein kohtuutonkin
- koululla kyydin odottelu on raskasta
-koulumatkan kuljetusketju on monimutkainen ja katkonainen ja sisältää odottelua (karhujen keskellä, tuulisella aukiolla)
-kouluun lähtöön motivoituminen vaikeutuu matkan vuoksi
- kyliltä muutetaan pois, kun joudutaan koulukyytien varaan
- kylille ei muuteta, koska koulua ei ole (ja joudutaan koulukyyteihin)

Toisaalta Päivi Harinen tutkii koulukyytejä ja toteaa, että se on yhteisen hengailun paikka.

Mitähän eri ikäiset koululaiset sanovat? Esimerkiksi ensimmäisenä kyytiin nousevat? Se voisi olla aivan yksi tutkimusteema - ellei jo jossakin ole.

2. Toisen asian jo unohdin...(näin käy, kun ei kirjoita avainsanoja heti ylös).. Muistin sentään: Tyhjän koulun aihepiiriin kuuluu siis aivan käyttämättömänä oleva "hylätty" koulu (joka on ollut myynnissä muttei ole löytynyt -sopivaa-ostajaa), mutta yksi vivahde tyjästä koulusta on myös mukakäytössä oleva koulu, jossa kuitenkaan ei kylän näkökulmasta ole mitään toimintaa eikä käyttöä tai se "oikea käyttö" (esimerkiksi vapaa-ajanasuminen), jota kylällä odotetaan ei etene vaan koulua korjataan hyvin, hyvin verkkaisesti ja näkymättömästi eikä suunnitelmista tiedetä, eikä loppua näy.

3. Mitä tarkoittaa, kun ihminen sanoo vapaa-ajankylästään viihtyvänsä siellä, koska siellä "aika pysähtyy"?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti