Kyläkouluprojektin ohjausryhmän jäsen Jussi Vähämäki muistutti kylän sosiaalisesta rakenteesta ja siitä, että kyläkoulut jossain määrin yhteisinä tiloina kokosivat yhteen erilaisia. Hän toi esiin myös kontrollinäkökulman: kunnan sekä valtion kontrollit eivät kohdistuneet suoraan esim. oppilaisiin, vaan opettajien jne. kautta. Jussi kysyi, mitä tästä on jäljellä.
Ja esitti myös, että vaikkapa vanha kyläkoulu, jossa muutama hippi puuhastelee jotakin, on kylälle jonkinlainen ”vänkä siemaus raitista ilmaa”, siis jotakin joka pitää kuitenkin kylää hengissä, antaa pakoaukon muuhun maailmaan tms.
Tämä on kiinnostavaa: millainenkohan "vänkä tuulahdus" mikäkin uusi toiminta (eri) kyläläisten näkökulmasta on. Tämä saattaa liittyä myös kyläidentiteettiin (joka ei ole yksi ja yhteinen, eikä kaikille sama.)
lauantaina, huhtikuuta 19, 2014
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti