maanantaina, maaliskuuta 10, 2014

Jospa uksia ei panna kokonaan kiinni

Terttu Haantie tutki kasvatustieteen väitöskirjassaan "Kun ukset kiinni pantihin"  kyläkoulujen lakkauttamista Pohjois-Lapissa (Sodankylä, Inari, Utsjoki) ja Tunturi-Lapissa (Kittilä, Muonio, Enontekiö).  Haantie korostaa menetyksiä, joka ei ole meidän tulevan kyläkoulututkimuksemme näkökulma. Silti hänen huomionsa kyläkoulun erilaisista merkityksistä kannattaa muistaa. Se on ollut oppimisen ja opettamisen tila ja lasten välisten sosiaalisten suhteiden tila. Tuohon voisi lisätä, että se on myös usein ollut samaa kyläkoulua käyneiden sukupolvien yhteisten muistojen ja kokemusten jakamisen tila.

Sen merkitys yhteisön näkökulmasta on huomattavasti laajempi: erilaisten juhlien kautta se on yhdistänyt kyläläisiä ja se on kannatellut paikallista kulttuuriperintöä.  Koulu on tarjonnut fyysisen tilan kyläläisten kokoontumiseen. Ylipäänsä paljon paikallista osallistumista on monilla maaseutukylillä tapahtunut juuri koululla. Lisäyksenä totean, että koulu on ollut kylän symboli ja kyläidentiteetin rakentaja.

Kun koulu lakkaa olemasta kouluna, yhteisön kannalta ei ole yhdentekevää, mikä sen uusi käyttötarkoitus on. Muun muassa tämähän meitä nyt kiinnostaa.

Haantie hahmottelee koulun uutta elämää nimenomaan kyläläisten toiminnan ja osallistumisen tilana. Hän maalailee monitoimintakeskusmallin. Ex-kouluvoi toimia tilana muun muassa etäopetukselle, päivähoidolle, vanhustyölle. Se voi olla tila kansalaisopiston ja muulle harrastustoiminnalle, samoin leirikeskustoiminnalle. Siellä saattaisi olla avoinna kunnan yleisten palveluiden toimipiste.

Haantien kyläkoulun uuden elämän malli perustuu vahvasti juuri hyvinvointipalveluiden paikallisen toteuttamisen varaan ja antaa siis yhden vastauksen "missän" kysymykseen - eli missä palvelut toteutetaan. Siihen, kuka palvelut tuottaa ja kuka ne maksaa hän ei puutu.

Lopuksi pieni kurkistus väitöskirjan fokukseen, lakkauttamiseen kyläläisten näkökulmasta. Kyläläisten tunnereaktiot etenevät vihasta, surusta ja luopumisesta sopeutumiseen. Joko "meidän tutkimuskylillämme" on sopeuduttu uuteen tilanteeseen ja osataan nähdä koulun nykyisiä merkityksiä menneiden lisäksi?

Lähde: Haantie, Terttu (2013) Kun ukset kiinni pantihin. Kasvatustieteen väitöskirja, Lapin yliopisto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti