Silloin minua vasta ärisyttääkin, oikeastaan ihan suhteettomasti tilanteeseen nähden. Tilannehan ratkesi helposti, ja molemmat koirakot jatkoivat matkaansa. Mutta mielessäni koiran omistaja ei noudattanut urbaanin elämän käyttäytymissääntöjä, niitä samoja, joita kaupunkilaiset odottavat toisiltaan. Odotetaan, että toisilleen vieraat kaupunkilaiset ohittavat tervehtimättä ja koskettamatta ja sääntöä rikotaan lähinnä tungoksessa. Tämä on nykyisin aktiivisten koiraharrastajien kulttuurinen koodi. Viearaat koirat ohitetaan huomiotta, koirien välinen kommunikointi tapahtuu toisissa ympäristöissä - jos missään. Takana ovat ne ajat, kun miltei jokaisen vastaantulevan koiran kohdalla pysähdyttiin tekemään tuttavuutta. Monet ihmistenkin väliset suhteet alkoivat näistä kohtaamisista.
Ihmisten koiramaailma on täynnä ristiriitoja ja konflikteja. Jännitteitä on koirattomien ja koiranomistajien välillä. Jännitteitä riittää myös ihan koiranomistajien kesken. Siitä, miten koiran kanssa ollaan ja käyttäydytään, miten koiraa koulutetaan tai miten siitä huolehditaan, on hyvinkin monenlaisia käsityksiä, jotka törmäävät toisiinsa. Käsitykset vaihtelevat myös yhteiskunnittain ja kulttuureittain.
Yksi kiistojen aihe on ihmisen ja koiran oikea paikka. Koira voi olla väärässä paikassa lainsäädännön tai kaupungin ohjesäännön valossa. Uimarannalla, ladulla. Koira voi olla oikeassa paikassa väärällä tavalla, esimerkiksi kytkemättä kaupunkialueella. Ihminen jättää koiransa jätöksiä väärään paikkaan, kuten hoidetuille puistoalueille, muiden asukkaiden pihapiiriin.
Naapurissani asuu nainen, joka on pyhittänyt elämänsä koiran ulkoiluttajien tarkkailuun. Erityisesti hän huomioi väärän paikan ulosteet omassa lähiympäristössään. Usein hän seisoo pihalla ja tuijottaa herkeämättä ulkoiluttajaa ja koiraa, joka näyttää pysähtyneen tarpeilleen. Toisinaan hän katselee käyttäytymistämme piilossa verhon takana luultavasti tietämättä, että hänet sieltä kuitenkin näkee. Monen vuoden jälkeen tulkitsen sen varoitukseksi tai moitteeksi. Mitään hän ei puhu, mutta kaikki alueen koiranulkoiluttajat oppivat tuntemaan hänet. Iltaisin hän kulkee taskulampun ja lapion kanssa tarkastamassa omakotitalonsa edeustalla olevaa ruohikkoa.
Asialla on selvästi suuri merkitys hänen elämässään. Yhtäältä ymmärrän häntä. En itsekään pidä siitä, että koirien jätökset jätetään hoidetulla kaupunkialueella korjaamatta. Tässä tapauksessa tarjolla olisi jopa koirien ulosteille tarkoitettu roskalaatikko parinkymmenen metrin päässä.
Toisaalta ajattelen, että kaikista maailman järjestyssäännön rikkomuksista tämä on kuitenkin harmittomammasta päästä.
Koiran kanssa oppii lukemaan, onko vastaantuleva ihminen koirasi suhteen vihamielinen, välinpitämätön vai myönteisen kiinnostunut. Yritän opettaa koirani ohittamaan heidät kaikki urbaanin ihmisen tavoin, huomioimatta.
Koirattomien ihmisten suhtautumista koirallisiin on tutkittu aika vähän. Pia Bäcklund ja Leena Koski tekivät kyselytutkimuksen netissä (2013). Vastaajista valtaosa oli kaupunkilaisia naisia.
Kyselyyn vastanneista 4 % pelkäsi kaikkia koiria, 31% ei pelkää koiria lainkaan ja suurin osa 65% vastanneista pelkää koiria rodusta tai käyttäytymisestä riippuen. Koirattomat eivät koe koiria sinänsnä uhkaaviksi. Vastaajista 91 prosenttia oli ainakin osittain sitä mieltä, että enemmän harmitusta aiheuttavat taitamattomat tai välinpitämättömänt koiranomistajat kuin koirat itse. Koirien ulosteet koetaan vastenmielisiksi, ne rajoittavat jopa lasten leikkimistä tai ihmisten kulkemista joillan alueilla. Tutkijoiden tulkinnan mukaan ne koetaane erityiseksi liaksi, joka vaarantaa pelkällä olemassaolollaan yhteisöllistä järjestystä.
Myös
koirien tuomminen hiihtoladuille, uimarannoille, tavarataloihin tai
kauppakeskuksiin harmitti noin joka viidettä koiratonta vastaajaa.
Koirat julkisissa kulkuneuvoissa tai kytkettynä kaupungin puistoissa
eivät juurikaan herättäneet kielteisiä tunteita.
Koirissa
harmittaa
Hallitsemattomasti
vapaana kulkevat koirat 71%
Koiria
ulkoiluttavat lapset, jotka eivät hallitse koiraa 50%
Koirien
ulosteet 43 %
Koirien
ulkoilutus lasten leikkipaikoilla 41%
Hihnassa
hyökkäilevät ja poukkoilevat koirat 35%
Koirien
haukunta sisätiloissa/asunnossa 29%
Koirien
ulkoilutus hiihtoladulla 23%
Samanaikaisesti
lähes kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että koira tuottaa
iloa erityisryhmille kuten vanhuksille, vammaisille ja lapsille.
Koirien merkitys ihmiselle hyvinvointia tuottavana tekijänä ja ,
erityisryhmien apuna (esim. opaskoirat) ja oikeassa työssä (esim
huumekoirat) tiedostettiin selvästi. Suurin osa piti tarpeellisena
verorahojen käyttöä koiraharrastustilojen ja – puistojen
rakentamiseen silloinkin vaikkei itse erityisesti koirista pidä.
Haukkuvan
koiran kohdalla kannettiin huolta sekä häiriöstä itselle että
koiran hyvinvoinnista.
Nykyistä
koiraharrastuskulttuuria pidettiin koiria esineellistävänän.
Koirien jalostukseen ja kohteluun toivottiin inhimillisyyttä joskaan
ei inhimillistämistä.
Vatauksita
tutkijat päättelevät, että koirien kasvatusta ja hyvinvointia ei
pidetä vain yksityisenä koiranomistajan tai kennelliiton asiana
vaan niiden katsotaan olevan yhteiskunnallisia, laajempiin
moraalisiin ja eettisiin kysymyksiin liittyviä asioita. ”Koirat
eivät kuulu vain kasvattajilleen vaan kaikkineen hyvän elämän ja
hyvinvoinnin politiikkaan”. (s.40) (=koirien paikka
yhteiskunnassa) Kyselyn vastauksissa pohdittiin eettisiä kysymyksiä
kuten ihmisen oikeutta omistaa toisia eläimiä tai koirien pidosta
seuraavia ekologisia ongelmia: lihansyöjinä koirat jättävät
suuren hiilijalanjäljen ja niiden ruoka kasvatetaan toisista, usein
huonosti kohdelluista ja luonnottomissa ympäristöissä elävistä
eläimistä. Kyse on laajemminkin siitä, millä tavalla eläimiä
pitäisi yleensäkin kohdella ja mikä on yksittäisen ihmisen oikeus
käyttää muita eläviä ja tuntevia olentoja omien tarpeidensa ja
etujensa ajamiseen. Tutkijat päättelevät, että mitä enemmän
koirien kasvattaminen ja koiraharrastukset näyttäytyvät eläinten
hyvinvoinnista piittaamattomana toimintana, sitä vaikeampi on saada
toiminnalle tukea ja arvostusta yhteiskunnassa.
Iso
osa vastaajista oli sitä mieltä, että koiria kohdellaan liiaksi
kuin ihmisiä ja että koirat ovat monille lähinnä lapsen
korvikkeita.
Jonkinlaista
koira-ajokorttia kannatti lähes 70 prosenttia vastaajista. Koiran
hallinta, koiranomistajan kyvyt kouluttaa koiraansa ja mahdollisuudet
tarjota koirille riittävästi aikaa ja liikuntaa nähtiin tärkeinä
kriteereinä koiran omistamiselle.
Tutkijat
päättelevät kyselyn vastauksista, että suurin osa ongelmista on hihnan toisessa päässä – harmituksen aiheet
liittyvät enemmin koirien kanssa liikkuviin ihmisiin kuin koiriin. ”Kohtaamisen
etiketti” puutuu: kuinka paljon ja miten koiran kanssa liikkuvat
huomoivat muiden liikujien tarpeita ja toiveita – sekä koirallisen
ja koirattoman kohtaamisessa että kahden koiranomisajan kohdatessa.
Vihamielisesti koiriin suhtautuvat ihmiset purkavat äärimmillään koiravihaansa varsin ikävilläkin tavoilla, esimerkiksi pahoinpitelemällä koiria mitä käsittämättömimmillä tavoilla tai heittelemällä koirapuistoihin tai tienvarsiin nakinpaloja, jotka on myrkytetty tai sisältävät teräviä esineitä kuten ongenkoukkuja tai nastoja . Toisin päin: koiransa kanssa ihminen
voi käyttää koiraansa myös vihansa välikappaleena. Helsingin
sanomissa uutisoitiin tapauksesta, jossa ghanalaissuomalainen pieni
lapsi joutui äitinsä kanssa solvatuksi. Solvaaja uhkasi usuttaa
myös koiransa äidin ja lapsen kimppuun. (Puoliksi ulkomaalaista
lapsenlastani solvattiin ja uhattiin koiralla bussissa. Mielipide HS
5.4.2017) Erilaista koirien välityksellä tapahtuvaa peloittelua ja
uhkailua näkee silloin tällöin.
Ihmisiä
ei voi jakaa selvästi koiraihmisiin, välinpitämättömiin ja
koiravihamielisiin. Pikemminkin käsitykset ”oikeanlaisesta
suhtauteesta” eläimiin vaihtelevat ja rajankäyntiä tapahtuu niin
lajien, rotujen kuin yksilöidenkin välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti