sunnuntai, toukokuuta 22, 2016

Vastaanottokeskukset

Tänä aamuna luin Hesarista juttua yksityisen yrityksen Luonan järjestämästä vastaanottokeskustoiminnasta. Juttu perustui nimettöminä esiintyneiden nykyisten ja entisten työntekijöiden haastatteluihin. En ota kantaa itse aiheeseen eli luokattoman kehnoksi kuvattuun toimintaan, vaan poimin ne teemat, jotka voivat vastaanottokeskusten toimintaa tutkiessa olla yleisemminkin kiinnostavia ja tutkimuksen väärttejä.

Maahanmuuttovirasto odottaa (ja ostaa) vastaanottokeskuksilta ainakin seuraavia palveluita: useampi ateria päivässä, sosiaali- ja terveyspalvelut, vastaanottorahan jako, turvallisuus, työ- ja opintotoiminta, ohjaus, tulkkaus, neuvonta ja vapaa-ajantoiminta.

Vastaanottotoiminnasta lukiessa herää kysymyksiä koskien esimerkiksi

- työntekijöiden pätevyyttä ja kokemusta, mutta ennen kaikkea asennetta
- työntekijöiden toimintatapoja, suhtautumista ja suhdetta asiakkaisiin
Vaikuttaa siltä, että työntekijöillä on huomattavan paljon valtaa - ja siihen liittyen mielivaltaa sen suhteen, miten asiakkaita kohdellaan: kontrollia, tarpeetonta fyysisen vallan käyttöä, alistamista, välinpitämättömyyttä, nöyryyttämistä, suosimista, lahjusten vastaanottoa (vastaavasti varmaankin myös positiiviseksi katsottavaa vallankäyttöä)
Maahanmuuttotaustaisilla työntekijöilä saattaa olla vielä omia intressejään ja konstejaan epätasa-arvoiseen, alistavaan ja kiristävään toimintaan (mutta toki myös erityistä kompetenssia tukevaan, ohjaavaan ja auttavaan toimintaan)

Edellä ja jatkossa esitettämäni ongelmat eivät luultavasti ja toivottavasti koske vastaanottotoimintaa kokonaisuutena,  mutta mielestäni on tarpeen selvittää, millaisia väärinkäytöksiä ja miten paljon esiintyy (miksei vastaavasti myös hyviä käytätöjä jne.)

Toisesta näkökulmasta huomio tulisi kiinnittää työntekijöihin, heidän asemaansa ja oikeuksiinsa  suhteessa työnantajaan. Liian vähän henkilökuntaa, ohjeiden puute, mielivaltaiset irtisanomiset ja erilaiset suosimiset tai kiristämiset, vaatimukset vaitiolosta epäkohtien suhteen (ja vastaavasti "hyvän työnantajan" toimintatavat)

Maahanmuuttoviraston toiminta vastaanottokeskusasiassa on myös kiinnostava tutkimuskohde

Oma näkökulmansa on asukkaisen  käyttäytyminen, keskinäiset suhteet ja suhteet henkilökuntaan ja vapaaehtoisin - ja toisin päin vapaaehtoisten toiminta ja suhteet työntekijöihin ja asukkaisiin

Aiheita riittäisi isompaankin tutkimusprojektiin -tai useampaankin. Viime syksyn suuri määrä turvapaikanhakijoita on tehnyt näkyväksi monia suomalaisen yhteiskunnan piilossa pysytelleitä ongelmia

Minua kiinnostaa juuri nyt eniten äänen antaminen vastaanottokeskusten asukkaille - siinä vaiheessa, kun he ovat saaneet turvapaikkapäätöksensä (kielteisen tai myönteisen) ja muuttaneet vastaanottokeskuksista pois - eli, kun eivät enää ole riippuvaisia vastaanottokeskuksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti